מה זה מיתוג ואיך עושים את זה נכון? המדריך של נדב רייפר

אם אתם פה, כנראה שאתם כבר יודעים שמיתוג זה חשוב, אבל לא ברור לכם בדיוק מה זה, ואיך עושים את זה נכון. 

מוזמנים ליהנות מהמדריך של נדב רייפר למיתוג עסקים ברשת – ולהתחיל לבנות את השם שתמיד רציתם

ממהרים? תוכן העניינים יביא אתכם בדיוק לאן שצריך

למה צריך מותג בכלל?

התשובה פשוטה: סקר של נילסן מגלה כי כ-60% מהצרכנים מעדיפים לרכוש מוצרים חדשים ממותגים שהם כבר מכירים. הדרך להפוך לאותו מותג שהלקוחות חוזרים אליו היא הדרך שלכם להתבלט מעל כל המתחרים שלכם. 

ועוד הערה קטנה לפני שנכנסים לעובי הקורה: מיתוג זה הרבה יותר מלוגו, וכמו כל דבר בחיים – מיתוג טוב דורש עבודה, אבל הוא שווה כל מאמץ.

מה זה מותג?

מותג הוא האופן שבו הציבור תופס את העסק שלכם. הדרך הטובה ביותר להסביר את זה באמצעות משפט שאמר מייסד אמזון, ג'ף בזוס: "המותג שלכם הוא מה שאנשים אחרים אומרים עליכם כשאינכם נמצאים בחדר". כדאי להקשיב לבזוס, הוא אחד האנשים העשירים ביותר בעולם.

למעשה, מיתוג זה המוניטין שלכם.

כיום, על מנת ליצור מיתוג מוצלח, העסק שלכם חייב להיות עקבי בכל התקשורת שלו עם הציבור בכלל ובחווית הלקוחות בפרט: החל ממראה החנות או המשרד שלכם, אריזות, חותמות, פרינטים, אתר אינטרנט, פרסום ברשת, תוכן ושירות לקוחות.

כמה דגשים לפני שמתחילים

בשנת 2020, המיתוג שלכם יכול לנסוק באמצעות כמה פעולות בעולם הדיגיטלי:

חווית משתמש

זה לא חדש שלכולנו כבר יש אתרי אינטרנט, אבל השאלה הגדולה היא אם האתרים שלנו נוחים למשתמש, או שהם מבריחים אותם. אין ללקוחות שלכם זמן להתעסק עם אתר לא ברור, או עם יותר מדי קליקים. לפחות חלק מהם יעדיפו לנטוש את האתר מאשר להסתבך איתו. המתחרים שלכם ישמחו לקפוץ על הנוטשים האלה.

תוכן

אנחנו מדברים על 2020, כן? אתם לא מעניינים אף אחד. מה שחשוב הוא החוויה שהלקוחות שלכם מקבלים מכם. אל תעלבו, גם אני לא מעניין, אבל אני מקווה שאתם נהנים מהקריאה ומקבלים ממנה ערך.

אנשים רוצים לראות את המקצועיות שלכם, את האופי ואת הדרך שבה תוכלו לעזור להם:
אם אתם מסעדנים – אתם מעניקים ללקוחות שלכם תחושת שובע, חוויה של ילדות או מענה לקרייבינג קשה.
אם אתם עורכי דין פליליים – אתם מעניקים ללקוחות שלכם חוויה של חופש ושל ביטחון.
אם אתם רואי חשבון – הלקוחות שלכם זוכים לשקט הנפשי מהרשויות, וגם לכמה שקלים אקסטרה.
באמצעות תכנית מסודרת, תוכלו להעביר את כל המסרים האלה ללקוחות שלכם עוד לפני שהם בכלל פנו אליכם, אלא רק חיפשו אתכם בגוגל וברשתות החברתיות.

קשר עם הלקוחות

הקשר עם הלקוח לא מסתיים כשהוא מקבל קבלה. אני רוצה שהוא יישאר לקוח שלי עד כמה שאפשר, ואני רוצה שהוא יעזור לי להביא עוד לקוחות. בגלל זה, חשוב לעדכן את הלקוחות שלכם במבצעים חדשים שיהיו מותאמים עבורם, ושהם ישתפו את הפוסטים שלכם וימצאו המון תוכן חיובי עליכם בגוגל.

כסף

צריך להגיד את האמת. כסף יכול לקדם דברים, אבל צריך להשתמש בו בחוכמה. אני לא מתכוון רק לקידום ממומן או לפרסומות בגוגל. אני מתכוון לתוכן שיווקי, מאמרים בתקשורת ושיתופי פעולה תוכניים. יש המון אפשרויות לקידום המותג שלכם.

מוכנים להתחיל? מדריך 11 הצעדים לקראת מיתוג מושלם

1. גלו את המטרה שמאחורי המותג שלכם:

לכל מותג מצליח יש מטרה חזקה מאחוריו – וגם אתם צריכים כזו. המטרה הזו היא הסיבה שאתם קמים בבוקר ואוהבים לפעול למען אחרים ולמען העולם באמצעות השירות או המוצר שלכם. 

ישנן ארבע שאלות שעליכם לשאול את עצמכם כאשר אתם מגדירים את מהות המותג:

א. מדוע אתם קיימים?

ב. מה מבדיל אתכם מאחרים?

ג. איזו בעיה אתם פותרים?

ד. מדוע שלאנשים יהיה אכפת מזה?

היעזרו בשאלות האלה כדי להרכיב את היסודות של המותג שלכם, באמצעות סלוגן, קול, הודעות, סיפורים, ויז'ואל ועוד.

2. חפשו את המתחרים שלכם:

אל תחקו את מה שהמותגים הגדולים עושים, אבל כדאי שבכל זאת תכירו מה הולך להם טוב, ומה פחות הולך להם. הרי המטרה שלכם היא ליצור בידול, כדי שהלקוחות יבואו לרכוש מכם ולא מהם.

3. הגדירו את קהל היעד שלכם:

כשאתם בונים את המותג שלכם, אף פעם אל תשכחו מי הלקוחות שלכם. בסופו של התהליך, תהיו חייבים שהמוצרים או השירותים שלכם יתאימו להם, וכך גם המסר. 

חשוב שתהיו כמה שיותר ספציפיים בנוגע לקהל שלכם. אל תגידו שקהל היעד שלכם הוא אימהות, אלא תחפרו יותר עמוק: אמהות צעירות? עם ילד אחד או הרבה ילדים? הן חד הוריות? הן עובדות? יש להן מטפלת עבור הילדים? הן מרגישות שהבעלים לא משתתפים באופן שווה בגידול הילדים?

השאיפה שלכם צריכה להיות למצוא את הנישה המדויקת שלכם. הגדרת קהל גדול מדי עלול להעלים אתכם בין יתר המותגים והחברות שמתחרות עליו. ככל שהקהל יותר מדויק, כך הסיכוי שלכם להתבלט גבוה יותר.

4. הגדירו את המטרה של המותג שלכם

זהו ה"מה" שלכם, הסיבה שבשבילה אתם קמים בבוקר. לפני שאתם פונים לקהל, אתם חייבים להבין בדיוק מה אתם נותנים להם. כשמישהו שואל אתכם מה אתם עושים – המטרה של המותג זו התשובה שלכם. 

אם אתם חקלאים, המטרה של המותג שלכם לא תהיה דווקא לגדל ירקות ופירות, אלא להביא בריאות לכל בית בארץ. אם אתם כותבי תוכן, המטרה שלכם יכולה להיות ליצור מסרים שיהדהדו לאנשים בראש.

5. הגדירו את האיכויות והיתרונות של המותג שלכם

תמיד יהיה מותג אחר עם יותר תקציבים ויותר משאבים, אבל המוצרים, השירותים והיתרונות שייכים רק לכם. 

כדי ליצור מותג שאנשים זוכרים, עליכם לחפור עמוק כדי להבין מה אתם מציעים ואף אחד אחר לא מציע. אם אתם יודעים כבר מי קהל היעד המדויק שלכם, תנו להם סיבה לבחור במותג שלכם ולא במותג אחר. 

שימו לב: לא מדובר ברשימת מוצרים או שירותים שאתם מציעים ללקוחות. חשבו על הערך שאתם מעניקים להם, ובזכותו החיים שלהם יהיו טיפה יותר טובים.

6. צרו למותג שלכם קול ייחודי

הקול שלכם תלוי במטרה, בקהל ובתעשייה שאתם נמצאים בה. הכוונה היא איך אתם מתקשרים עם הלקוחות שלכם ואיך הם מגיבים לכם. אתם יכולים להיות מקצועיים, חבריים, מוכווני שירות, ברי סמכא, טכניים ועוד. 

 

שמירה על קול אחיד יסייע לכם להפוך את דמות המותג לברורה הרבה יותר ולמוכרת במספר ערוצים. קהילה של עוקבים, קוראים ונרשמים יצפו לקול של המותג שלכם.

7. תנו לאישיות של המותג שלכם לזרוח

הלקוחות שלכם לא מחפשים עוד חברה שתעשה אותו דבר כמו שאר החברות. הם מחפשים חוויה שתפורה למידות שלהם, ומגובה באינטרקציה ייחודית. 

היו עקביים עם אישיות המותג שלכם בכל נקודות הממשק עם הלקוחות.

8. הרכיבו סיפור מותג

כשאתם בונים מותג, ספרו ללקוחות בתמציתיות מי אתם. היעזרו בקול המותג שלכם. ההתכתבות עם הלקוחות צריכה להיות תואמת למותג באופן עקבי. זו ההזדמנות שלכם לתקשר ברמה האנושית, וליצור חיבור רגשי עם הלקוחות שלכם. 

עשו זאת בפשטות ובבהירות, והכי חשוב – כשאתם בונים סיפור למותג שלכם, אל תתרכזו במה שהמוצרים או השירותים שלכם יכולים לעשות, אלא מדוע זה חשוב ללקוחות שלכם.

9. יצירת לוגו וסלוגן

זה בדרך כלל השלב הכי מרגש בתהליך המיתוג. הלוגו צריך להופיע בכל מה שקשור לעסק שלכם, לכן חשוב להשקיע זמן וכסף ביצירת לוגו יוצא דופן.

10. שלבו את המותג שלכם בכל היבט של העסק שלכם

הליך בניית המותג אף פעם לא מפסיק. אם לקוח נכנס אליכם למשרד או לחנות, המותג שלכם צריך להיות מוטמע גם בפן הפיזי וגם בפן השירותי והאישי. הכל קשור לזה – השקיות, הדפים, החבילות, המיילים, כרטיסי הביקור – הכל. 

ודאו שהמותג שלכם נראה אותו דבר בכל מקום – בכל נייר מכתבים, בכל פלטפורמה דיגיטלית, באתר האינטרנט ועוד.

11. הישארו נאמנים למותג

אלא אם אתם מחליטים לחדש את המותג שלכם ולשנות אותו, הישארו נאמנים אליו. ברגע שבחרתם את קול המותג, השתמשו בו בכל פיסת תוכן שאתם יוצרים. 

צריכים עזרה עם מיתוג לעסק שלכם? צרו איתי קשר!